فعال اصولگرا گفت: وقتی مقام معظم رهبری می‌گویند که ما هیچ چیزی غیر شفاف نداریم، همه باید برای تحقق آن قدم بردارند.

باید سامانه‌ای در جهت گزارشات فصلی شعار سال تهیه شودمحمد مهدی الفت‌پور تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نام‌گذاری سال  ۹۹ به  سال «جهش تولید» اظهار کرد: در ۱۰ سال اخیر و به خصوص بعد از سال ۹۰ شاهد بودیم که شعار‌ها بیشتر رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است؛ ولی متاسفانه دولت تاکنون به شعار سال صرفا به مثابه یک امر مستحب نگاه کرده که می‌تواند به آن پرداخته شده یا پرداخته نشود.

او ادامه داد: متاسفانه تاکنون این موضوع که دولت تمام ظرفیت‌ها و استعداد خود را پای کار تحقق این شعار بیاورد را شاهد نبوده ایم؛ کمااینکه در یکی دو سال اخیر لازم بود دولت تمام ظرفیت خود را روی کار بیاورد و هر یک از مدیران درباره شعار سال کار کند، اما این اتفاق هرگز رخ نداد؛ البته دوستان جسته و گریخته بولتن‌هایی طراحی کرده و آمار و ارقامی در آن لحاظ می‌کردند که  همین نگاه بولتن و آماری به شعار سال باعث شده که وضعیت کشور امروز این گونه باشد.

تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: برای مثال اکنون تازه می‌بینید که صنایع دفاعی به کمک صنایع خودرو سازی آمده و در حال ساخت قطعه هستند، اما چرا این اتفاق الان دارد رخ می‌دهد؟ چرا در طی این ده سال اخیر این فرصت‌ها در حوزه‌های مختلف از دست رفت؟ برای مثال در عرصه فولاد گذاشتند تا ما به نقطه تحریم رسیدیم و بعد در یک کار جهادی سیستم دانش بنیان کشور به میدان آمد و کمک کرد تا خود کفا شویم، اما چرا تا الان ساخته نشده بود؟ در حوزه دارو و درمان هم مخاطرات جدی داشتیم که بعد شاهد بودیم در یک فرصت کم دارو‌هایی را برای بیماری‌های خاص تولید کردند؛ اما چرا این اتفاقات به موقع جلو نرفته و شعار سال به عنوان ریل اقتصادی کشور تلقی نشده است؟

باید سیستم ارزیابی فصلی برای شعار سال ایجاد شود 

الفت‌پور بیان کرد: به نظر من مشکل اساسیِ اینکه این شعار جلو نمی‌رود این است که سیستم ارزیابی از شعار سال وجود ندارد؛ برای مثال باید دید که در پایان سال همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای تحقق این شعار چه کرده و در نهایت ارزیابی به اطلاع مردم برسد و مردم کارشناسان و نخبگان در این باره نظر دهند، نه اینکه صرفا بولتنی در میز مدیران برای این موضوع تولید شود و خاک بخورد.

او افزود: پیشنهاد من این است که امسال از تمام دستگاه‌ها به صورت فصلی درباره شعار سال گزارش بخواهند و بعد این گزارش به صورت شفاف منتشر شود و جایی هم باشد که همه گزارش‌ها را تجمیع کند و مردم و دستگاه‌ها شاهد آن باشند.

فعال اصولگرا گفت: ناگفته نماند که بعضا شاهدیم برخی دستگاه‌ها بودجه‌هایی برای شعار سال می‌گیرند و کار‌هایی در حوزه‌های مختلف به خصوص فرهنگی برای آن انجام می‌دهند که اصلا ربطی به آن‌ها ندارد و بعد می‌بینیم که یک دستگاه دیگر با اینکه مسئولیت مستقیمی در این زمینه دارد، اما قدم از قدم برنمی‌دارد؛ تمامی این‌ها باید رصد شود و نخبگان و مردم بتوانند ببینند و نظر دهند.

هیچ چیز محرمانه در کشور نباید وجود داشته باشد 

الفت‌پور خاطرنشان کرد: وقتی که مقام معظم رهبری می‌گویند که ما هیچ چیزی غیر شفاف نداریم و همه چیز غیر از مسائل محرمانه نظامی شفاف است و مردم هم باید در جریان آن باشند پس باید کمک شود که دستگاه‌های زیر مجموعه رهبری همه برای تحقق این شعار قدم بردارند و به صورت فصلی گزارش دهند تا اگر نقد، نظر و تصمیمی هم در حوزه سیاست‌ها وجود دارد گفته شود تا همه بدانند که برای فصل بعد باید چه کنند.

او ادامه داد: معتقدم که برای عملیاتی شدن این موضوع باید سامانه جامعی تمام گزارش ها را از تمام دستگاه‌ها جمع کند، منتشر شود، ارزیابی شود و به اطلاع مردم برسد و اگر نخبگان هم نظری روی برنامه‌های شعار سال دارند نظرات جمع آوری و ارزیابی و لحاظ شود.

فعال سیاسی بیان کرد: همچنین رئیس جمهور هم باید در اولویت خود بخواهد که یک دستگاهی مثل سازمان بازرسی کل کشور این شعار سال را به عنوان یک ریل اساسی تلقی کرده و مطالبه کند و این گونه نباشد که دستگاه‌ها صرفا گزارش دهند و در نهایت هم نخبگان تحلیل کنند، اما در فصول بعد همان ریل خود را پیش ببرد، بلکه سازمان بازرسی کل کشور، دستگاه قضائی و دادستان‌ها به عنوان حقوق عامه باید به این موضوع ورود کنند؛ البته تمام این‌ها به این شرط است که بخواهند یک کار جدی و عملیاتی بر روی شعار سال انجام شود، ولی اگر قرار است تنها به مثابه یک شعار تلقی شود و هر سال کشور در این زمینه درجا بزند که همان به منوال قبلی انجام شود کافی است.

او در پایان گفت: این مجلس انقلابی هم که شکل گرفته حتما باید ساز و کار‌های نظارتی مجلس را منطبق بر شعار سال قرار دهند و مطالعه و مطالبه کند به خصوص از دستگاه‌ها و وزرای اقتصادی که هر سه ماه یکبار  جواب گوی عملکرد خود در حوزه شعار سال باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار